P R O J E V E A M A C I
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi bünyesinde yürütülen, Hukuk Eğitiminde Aktif ve Etkileşimli Öğrenme Yöntemlerinin Yaygınlaştırılması TÜBİTAK-ARDEB 1001 Projesi (224K041), hukuk eğitiminde etkileşime dayalı öğrenme yöntemlerinin uygulanmasını yaygınlaştırmayı ve kolaylaştırmayı, böylece ülkemizde hukuk eğitiminin niteliğini artırmayı amaçlamaktadır.
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu takiben eden yaklaşık 50 yıl boyunca, ülkemizde İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi ve Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi olmak üzere sadece iki hukuk fakültesi bulunmaktaydı. Cumhuriyetin 100’ncü yılına gelindiğinde ise hukuk programı bulunan üniversite sayısı, ikinci öğretimler ve alt programlar hariç, 90’a yaklaşmıştır. Buna bağlı olarak hukuk fakültelerinde öğrenim gören öğrenci ve mezun sayısı da artmış, sadece 2023 yılında hukuk fakültelerine 15 binden fazla öğrenci kayıt yaptırmıştır (YÖK Meslek Atlası, 2023). Bununla birlikte, hukuk eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler aynı ölçüde ilerleme göstermemiş, dersi veren öğretim üyesinin teorik hukuk bilgilerini anlattığı, öğrencilerin ise çoğunlukla anlatılanı dinleyerek not tutmalarına dayalı olan geleneksel anlatı yöntemi (takrir usulü), yaygınlığını korumuştur.
Literatürde öğrencilerin hukuk eğitimini tamamladıklarında bir hukukçuda bulunması beklenen bu tür becerileri yeterli ölçüde kazanamadıklarına dair eleştiriler, hukuk eğitiminde geleneksel yöntemlerin kullanılmasının yarattığı diğer sorunlarla birlikte öteden beri ortaya konulmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti’nin 5’nci, 7’nci, 8’nci, 9’ncu, 10’ncu, 11’nci ve 12’nci Kalkınma Planlarında da hukuk eğitiminin niteliğinin artırılması gerektiğine yönelik tespitler yapılmışsa da bu süreçte istenen sonuçlara yeterince ulaşılamamış, mevcut hukuk eğitiminin köklü bir reforma ihtiyaç duyduğu tekrar tekrar belirtilmiştir. Ülkemizin 2024-2028 yılları arasındaki hedeflerini düzenleyen 12’nci Kalkınma Planı’nda, hukuk eğitiminin niteliğinin artırılması için etkili bir öğrenim yöntemi olarak “hukuk kliniklerinin” hukuk fakültelerinde yaygınlaştırılacağının belirtilmiş olması, hukuk yöntem biliminin tüm hukuk fakültelerinde zorunlu ders haline getirilmesinin hedeflenmesi ve hukuk eğitiminin kapsamının gözden geçirileceğinin açıklanmış olması (madde 921) bu ihtiyacı ortaya koymaktadır.
Bu tespitler, hukuk eğitiminde çağa uygun öğretim yöntemlerinin kullanılmasının gerekliliğini de ortaya koymaktadır. Bu kapsamda projede,
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- “Hukuk fakültelerinde hangi aktif ve etkileşimli öğrenme yöntemleri etkin olarak uygulanabilir?” ve
- “Hukuk eğitiminde etkileşime dayalı aktif öğrenme yöntemleri nasıl yaygınlaştırılabilir?” sorularına cevap aranmaktadır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
P R O J E N İ N A L T H E D E F L E R İ
-
-
- Hukuk Eğitimi Bibliyografyasını oluşturmak
- Hukuk eğitiminde etkileşimli öğrenme yöntemlerine dayalı örnek uygulamalar yapmak ve bunların sonuçlarını ölçmek
-
- Yaratıcı Drama Yöntemi ve Hukuk
- Ters Yüz Öğrenme Yöntemi ve Hukuk
- Akran Öğrenmesi ve Hukuk
- Hukuk Klinikleri
-
- Hukuk eğitimini konu alan bilimsel çalışmalar yayımlamak
- Çalıştay ve sempozyum düzenlemek
- Lisansüstü araştırmacılar yetiştirmek
- Akademisyenlere rehber olmak üzere hukukta uygulama/etkinlik kitabı oluşturmak
- Kurgusal dava yarışması düzenlemek
- Topluma hizmet çalışmaları gerçekleştirmek
- Hakim ve savcı eğitiminde iyileştirmeler için Türkiye Adalet Akademisi ile işbirliği yapmak
-